6 Cara Atasi Ketiak Berbau Supaya Penumpang Tren Tidak Pengsan



       Adakah anda pengguna setia tren LRT,Monorail,KTM? Bayangkan ketika anda bersesak-sesak dan berhimpit tren di dalam ketika pulang kerja tiba-tiba anda terhidu bau-bauan yang tidak enak yang mungkin datang daripada penumpang lain. Lebih teruk lagi masalah ketiak berbau itu datang daripada anda sendiri! Mimpi ngeri dibuatnya!

Awas! Anda sedang mengeluarkan bau

Situasi seterusnya ketika anda berada di tempat yang panas mahupun dibawah cahaya mentari Malaysia yang sumpah terik ini, tiba-tiba anda dapati baju anda dibahagian bawah lengan basah! Bukan sekadar itu, basah tersebut datang dengan pakej berbau masam. Ugh..

Ketahuilah muka hensem dan cantik anda tiada gunanya sekiranya badan anda mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. Kredibiliti anda sebagai jaguh kampung turut terjejas bukan? Anda perlu bertindak segera sebelum masalah ketiak bau anda menjadi parah.



Kenalpasti Punca Ketiak Berbau

Tahukah Anda, bau bawah lengan anda tidak disebabkan oleh peluh, tetapi disebabkan oleh bakteria yang berada di tempat-tempat di mana anda keluarkan peluh. Peluh hanyalah terdiri daripada air dan garam sahaja. Berikut merupakan punca-punca utama badan kita berbau.

1) Stress
Tidak! stress menyebabkan anda berbau!

Stress dapat mengakibatkan bau ketiak yang tidak enak. Percaya? Hal ini disebabkan kerana stress menyebabkan pengeluaran peluh yang berlebihan terutama pada bahagian ketiak. Bakteri yang berada di sana berkembang dengan lebih cepat kerana keadaan panas dan dan seterusnya mengeluarkan bau yang tidak sedap. Kelenjar keringat pada ketiak yang dikenali dengan kelenjar Apokrin menghasilkan peluh kering dan peluh dari lemak dan protein yang menyebabkan timbulnya bau tidak nyaman itu.


2) Bawang Putih dan Bawang Merah

Masakan melayu sememangnya kaya dengan bawang.

Ini bukan kisah bawang putih dan bawang merah dengan pari-pari itu. Ini perihal anda yang gemar memakan makanan yang berasaskan bawang. Bawang bawangan menjadi penyebab bau ketiak yang paling extriem! Bawang merah, bawang putih dan pari-pari bawang bombay menimbulkan bau badan tidak sedap dan badan akan berbau seperti bawang. Hal ini disebabkan kandungan pada bawang yang mengandungi sebatian bau yang dipecah semasa pencernaan dan dikeluarkan melalui peluh, air kencing dan nafas. Sayangnya, kita gemar sekali masak meggunakan bawang.


3) Kandungan Toksik Dalam Badan
Asid dalam badan juga punca badan berbau

Marcapada ini,kita gemar makan makanan yang pantas (Baca: Fast Food) yag mengandungi pelbagai bahan pengawet yag bertujuan untuk membuat makanan tersebut tidak mudah rosak. Burger yang kita beli pun kadang-kadang mampu bertahan 5 hari diluar peti ais. Ngeri bukan. Kandungan bahan seperti Choline yang terkandung dalam makanan tersebut menyebabkan makanan sukar untuk dihadam lalu toksin tersebut akan kekal dalam badan. Inilah antara penyebab badan terutamanya ketiak dan dicelah-celah lipatan kulit mengeluarkan bau.



6 Cara Atasi Pencemaran Ketiak Berbau

1)  Pastikan Diri Sentiasa Bersih

Mandi sekurang-kurangnya sekali sehari dan anda akan mencuci peluh serta mengurangkan jumlah bakteria pada kulit anda. Peluh dengan sendirinya hampir tidak berbau. Tetapi apabila bakteria mikroskopik yang hidup secara semula jadi pada kulit anda bercampur dengan peluh, mereka membiak dengan cepat dan meningkatkan bau busuk

Pastikan Anda mandi setiap hari!

Jadi mencuci dengan sempurna, terutamanya di kawasan terdedah kepada berpeluh, boleh mengurangkan bau badan.


2. Gunakan Sabun Antibakteria

Pilih sabun mandi anti-bakteria. Membasuh dengan teliti dengan sabun anti-bakteria akan mengurangkan kiraan bakteria, seterusnya mengurangkan bau.

bakteria punca bau busuk


3. Keringkan Badan Anda Dengan Teliti

Sebaik sahaja anda telah mandi, pastikan anda mengeringkan diri anda sepenuhnya. Keringkan dan pastikan anda mengeringkan mana-mana kawasan di mana anda banyak berpeluh. Jika kulit anda kering, ini lebih sukar untuk bakteria yang menyebabkan bau badan untuk membiak di atasnya.

4. Jadilah Pengguna Deodoran Sejati

Sebaik sahaja anda bersih dan kering, gunakan deodoran yang kuat atau anti peluh pada ketiak anda. Walaupun deodoran tidak menghalang berpeluh, ini mampu menyembunyikan bau bakteria pada kulit anda. Anti-peluh mengandungi aluminium klorida, sejenis bahan kimia yang mengurangkan berpeluh. Gunakan deodoran dua kali sehari, sekali pada waktu pagi dan sekali pada waktu petang.

5. Pastikan Almari Pakaian Anda Kemas dan Bersih

Adakah almari pakaian anda seperti ini? mimpi...

Tukar pakaian kerap apabila anda berpeluh banyak. Baju bersih membantu menjaga bau badan terutamannya ketiak anda. Pastikan anda menukar sarung kaki anda juga, terutamanya jika anda cenderung untuk mempunyai bau kaki. Gunakan serbuk deodoran dalam kasut anda. Sekiranya nak berjimat, jangan pakai kasut  terus.

6. Jaga Makanan Anda

Apa yang anda makan memberi kesan bau badan anda. Makanan yang cenderung untuk membuat anda berpeluh lebih, seperti lada panas atau makanan pedas lain, juga mungkin menyumbang kepada bau badan. Dan aroma makanan seperti bawang atau bawang putih boleh dibawa di dalam peluh, membuat anda mengeluarkan bau yang tidak enak. Minuman yang mengandungi kafein atau alkohol juga boleh menyebabkan anda berpeluh lebih.


Pengambilan Vitamin Untuk Mengawal Bau Ketiak Kesayangan Anda Secara Semulajadi

Anda juga boleh mengawal pencemaran bau tersebut dengan pemgambilan makanan tambahan seperti vitamin Shaklee kerana Shaklee sememangnya halal, berkesan dan bertindak secara semulajadi.


Herba-Lax Shaklee


Herb-Lax Secara semulajadi merangsang pengecutan otot Usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-Sisa yang terperangkap dan memendekkan pencernaan, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herba-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus serta menstabilkan sistem pencernaan anda.



Alfalfa Shaklee


Alfalfa dikenali sebagai agen diuretik, Pembersih badan dan penyahtoksik. Alfalfa merangsang pengaliran dalam hempedu, dan membuang unsur bahaya bahan kimia. Alfalfa sangat berkesan dalam pengawalan bau badan.


Garlic Shaklee


Garlic Shaklee diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan semua allicin. Vitamin ini juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Shaklee tak pecahkan sehingga tablet ini sampai ke dalam usus kecil. Di samping itu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.


Di dalam kulit kacang (Baca : In a nut shell), Anda sememangnya perlu bertindak sekarang. Bau daripada ketiak anda ataupun badan anda bukanlah suatu untuk dibanggakan. Masalah ini perlu diatasi dengan segera.

Mahukah anda sentiasa dipandang pelik dan rendah oleh orang lain? Atau adakah masalah berbau ini menyebabkan anda tidak disenangi oleh rakan anda mahupun pasangan anda? Percayalah anda mampu mengubahnya!




Jadi apa tunggu lagi?
Bertindak segera sebelum ramai yang menjadi mangsa pencemaran bau anda!

Order sekarang!
011-27059209
Irwan Lee

















No comments:

Post a Comment