Punca Masalah Angin Dalam Badan Sehingga Pasangan Anda Lari


       Anda pernah tak berada dalam situasi dimana anda berada duduk-duduk dengan rakan dan  perlu sangat untuk menahan angin(kentut) anda daripada keluar? Sampai merah padam muka jadinya. Ataupun selepas makan anda tanpa diminta mengeluarkan sendawa berkali-kali bagai kompang dipalu. Masalah angin dalam badan juga kadang-kadang menyebabkan perut anda meragam sepanjang hari. Sumpah tak duduk senang jadinya!

Kentut adalah busuk tahu!


Apa Yang Menyebabkan Gas Dalam Badan Anda?

Komposisi angin yang keluar daripada belakang anda itu tidak terlalu jauh dari kompisisi udara. yang terdiri daripada nitrogen, oksigen, hidrogen, dan karbon dioksida. Malah gas metana, hasil sampingan daripada pencernaan makanan, juga hadir dalam kuantiti yang kecil. 

Badan anda juga mengandungi gas semulajadi..erk

Jadi di mana semua gas-gas datang? Majoriti gas usus ditelan oleh individu. Perbuatan makan, mengunyah gula-gula getah, dan merokok adalah semua perkara yang meningkatkan aktiviti menelan udara. Sesetengah orang menelan udara apabila mereka cemas dan stress yang meningkatkan peningkatan pengeluaran gas, yang boleh membawa kepada ketidaksukaan netizen(Baca: Masyarakat) di uar sana yang suka aman damai tanpa bau gas metana yang melampau. Eh!


Mengapa Gas Bau? 

Gas juga dihasilkan oleh bakteria kesayangan di dalam usus besar, yang mengambil makanan yang kita makan dan mengubahnya menjadi metana dan bahan-bahan yang lebih  berbau busuk dikenali sebagai KENTUT. Jika kentut hanya membuang gas-gas, tiada siapa yang akan menjadi terlalu berminat dalam mata pelajaran ini. 

Gas yang berbau itu penyebab kawan anda lari

Masalah sebenarnya datang dengan beberapa daripada gas-gas lain hadir dalam kualiti yang sangat kecil. Gas tersebut terdiri daripada sebatian yang mengandungi sulfur, yang apabila digabungkan dengan hidrogen menghasilkan hidrogen sulfida, bahan yang menghasilkan "telur busuk" bau. Dah macam belajar sains pulak kita hari ni.


Anda Merana Kerana Angin Tersebut?

Ya! Anda sudah pasti merana. Siapa yang selesa bila terasa perut kembung sepanjang hari kan? Lebih teruk lagi apabila kita mengeluarkan bau yang tidak enak. Bau dan angin tersebut menggambarkan aktiviti sistem pencernaan anda yang kurang sihat. Mungkin berpenyakit. Sememangnya kita perlu mengambil tindakan yang cepat dan segera!



6 Cara Mudah Atasi Masalah Angin Dalam Badan

1) Kurangkan Dos Pengambilan Jus buah-buahan

Walaupun jus buah kedengarana sihat tetapi sebenarnya jus buah-buahan sebenarnya boleh menyebabkan sakit perut dan angin. Hal ini kerana jus buah mengandungi fruktosa, gula yang berlalu banyak pada satu masa untuk dihadamkan oleh dalam usus besar. Apabila bakteria di dalam kolon akhirnya memecahkan gula, anda mungkin mendapat kembung dan angin. 


Jika anda minum jus,pastikan tidak lebih daripada 150ml pada satu masa dan minum dengan makanan supaya anda boleh mencerna lebih baik.

2) Laktos Tolerant?

Jika makanan tenusu membuat anda berasa kembung perut, masalah ini boleh terjadi disebabkan tiada toleransi laktos iaitu ketidakupayaan untuk menghadam laktosa, gula yang terdapat dalam susu. Untuk mengetahui, cuba ujian ini dengan mudah: minum 2 gelas susu dan lihat jika ini mencetuskan gejala-gejala yang telah mengganggu anda. Jika ya, cuba kurangkan makanan tenusu dari diet anda atau menukar kepada susu soya atau susu beras.

3) Kunyah Perlahan-lahan Makanan

Makan perlahan-lahan. Kunyah perlahan-lahan dan pastikan makanan yang turun dalam perut anda adalah ketulan yang kecil. Makanan anda tidak dikunyah dengan betul menyebabkan anda mengunyah angin dan aktiviti menelan udara juga berlaku, yang boleh menyumbang kepada kembung perut. Tambahan pula, apabila anda makan terlalu cepat, makanan tidak mendapat bersalut sepenuhnya dengan air liur, yang mengganggu proses pencernaan. Jadi, biar lambat asal selamat

Nikmati makanan anda perlahan-lahan


4) Masa Makan Yang Betul

Pastikan anda makan makanan yang terakhir sekurang-kurangnya 3 jam sebelum tidur. Sistem pencernaan anda berfungsi terbaik apabila anda terjaga.

5) Mint Segar Dan Halia Untuk Kelegaan

Minyak pudina melegakan kekejangan usus dan membantu melegakan kembung perut. Halia juga turut membantu kekejangan usus anda. Buat lah Teh Halia segar daripada dapur anda. Renehkan hirisan halia di dalam periuk selama 10 minit bersama teh. Seterusnya tambah mint untuk menaikan aroma yang harum. Sekiranya mahu cepat, anda boleh guna cara seterusnya.

 6) Makanan Tambahan Peppermint Ginger Plus Untuk Angin Yang Terperangkap

Cara paling pantas adalah dengan mengambil supplement tambahan ke dalam diet anda. Pastikan supplement tersebut adalah semulajadi dan yang paling penting berkesan seperti Peppermint Ginger Plus ini.



Shaklee peppermint Ginger Plus dirumus khas dengan herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk memberikan rasa nyaman dan melegakan perut yang Berangin. Bahkan tabletnya juga boleh ditumbuk dan dicampur dengan air panas untuk menjadi minuman herba semulajadi.

Mudah bukan. 

Paling penting, SETIAP produk Shaklee tentulah Bebas dari sebarang unsur Perasa tiruan, Pemanis, pewarna Atau bahan pengawet Tambahan.


Antara Testimonial Yang Memang Berpuas Hati
Cepat Giliran anda pula merasai seperti mereka


Jadi tunggu apa lagi, cepat atasi masalah angin dalam badan sebelum menjadi parah.
Hubungi saya untuk pesanan.
Saya sedia membantu.

Irwan Lee
011-27059209

Hanya satu Klik untuk membuat pesanan!




No comments:

Post a Comment